Så här fungerar sökmotoroptimering (SEO)

Så här fungerar sökmotoroptimering (SEO)

Många betraktar Google som ett digitalt bibliotek som är öppet 24 timmar om dygnet och alltid gratis. Men är det verkligen så? Visst stämmer det att du som går in på Google för att genomföra en sökning inte behöver betala något för att söka, men att plattformen är gratis är inte hela sanningen.

Tusentals företag konkurrerar dagligen om att få din uppmärksamhet när du söker på Google, och för att lyckas med detta finns bland annat verktyget ”Google Ads” där företag betalar för annonser för att synas så högt upp som möjligt.

Kort och gott vill Google tjäna pengar, och företaget är allt annat än opartiskt. Det är en kombination av den som betalar bäst och som har bäst strategi, som också får synas högst upp i sökfältet.

I kombination med detta fungerar Google också som informatör och vill att varje användare som genomför en sökning via deras plattform ska bli så nöjd som möjligt. Detta innebär att din webbplats, genom ett strategiskt och väl genomfört arbete med SEO – sökmotoroptimering, kan lyckas riktigt väl med att få fler sökträffar enbart genom organisk spridning. Men du behöver såklart jobba för det!

I den här artikeln går vi igenom några grundläggande steg som hjälper dig att förstå hur sökmotoroptimering är uppbyggt och fungerar.

Att söka efter information på Google är vanligt

Att söka efter information på Google är inget ovanligt i dagens samhälle. Begreppet ”googla” har i stort sett blivit ett verb som beskriver handlingen ”att söka efter information på webben”.

Så här bestäms ordningen i träfflistorna

Ordningen bestäms genom en avancerad urvalsprocess som består av en mängd olika algoritmer. En algoritm är en instruktion eller regel för hur något ska göras, och Google använder tusentals olika algoritmer som konstant sorterar och analyserar allt innehåll som finns på webben.

Exakt hur dessa algoritmer är uppbyggda och fungerar är en stor företagshemlighet för Google. Men för att webbutvecklare ska veta hur de bäst bygger en webbplats för att ranka högt erbjuder Google vissa riktlinjer som tillsammans utgör en bra grund för att ranka högt i sökmotorn.

Dessa riktlinjer kan innehålla allt från att skriva ren och snygg kod, till att ladda upp rätt filstorlekar och använda rätt rubriksättning, H1, H2, H3, osv. Oroa dig inte, vi kommer gå igenom allt detta.

Så här fungerar algoritmen i stora drag

Förenklat kan man dela in Googles avancerade algoritmer i tre olika kategorier.

  1. Tekniska riktlinjer
    Dessa riktlinjer fokuserar på om webbplatsen uppfyller alla tekniska riktlinjer som ges av Google. Bland annat behöver webbplatsen vara byggd på rätt sätt så att Google förstår rubriker, bilder och länkar. Koden måste vara ren och inte för tung. Den behöver vara mobilanpassad och vara en säker webbplats med SSL-kryptering och ett SSL-certifikat.

  2. Bra och relevant innehåll
    Innehållet är en av de viktigaste parametrarna. Uttrycket ”content is king” har nog aldrig varit så sant som när det kommer till att skapa SEO-anpassat innehåll för webbplatser. Dessa riktlinjer fokuserar helt och hållet på om innehållet på webbplatsen är relevant och specifikt. Det är trots allt innehållet som utgör sökresultatet som en besökare möts av.

  3. Andras rekommendationer (inkommande länkar)
    Denna kategori omfattar hur webbplatsen uppfattas av resten av webben. Man kan säga att det fungerar som i verkliga livet. Om jag tycker att en film är superbra så kommer jag att rekommendera den till andra. En rekommendation på webben sker i form av en länkning. Så när många länkar till din webbplats är det samma sak som att många rekommenderar den.

För att optimera din webbplats krävs det att du skapar rätt typ av innehåll som följer vissa riktlinjer.

En djupdykning: så fångar du algoritmens intresse

Det är nu det blir riktigt intressant. I resten av den här artikeln kommer vi att gå igenom hur man uppfyller kraven och följer riktlinjerna i ovanstående kategorier. För det är den som kan leverera bäst på samtliga kategorier som till slut kommer vinna dragkampen och knipa de bästa placeringarna. Låt oss ta tjuren vid hornen och gå igenom dem en och en.

Den tekniska delen av SEO

Hur säkerställer man att webbplatsen uppfyller de tekniska riktlinjer som krävs? Till att börja med finns det några enkla saker som du snabbt kan utgå ifrån för att få en bra överblick gällande hemsidans tekniska kvalité.

Du bör se till att webbplatsen har en så kallad SSL-kryptering och ett SSL-certifikat. SSL är en förkortning av Secure Socket Layer och är en teknik som används för att kryptera trafiken mellan en hemsida på en webbserver och en besökare från en webbläsare. Om hemsidan innehåller ett SSL-certifikat kan du enkelt se det genom att kolla i adressfältet där webbplatsens webbadress syns. Om det där dyker upp ett hänglås innebär det att hemsidan är krypterad och säkrad.

Andra faktorer är exempelvis ren och snygg kod samt laddningstid. Webbplatser laddas in helt över internet och denna inladdning behöver gå fort. Till skillnad från program och appar som installeras på datorn eller telefonen kan en webbplats inte vara större än några megabyte. Google, Bing och andra sökmotorer använder sedan länge webbplatsens laddningstid, och den upplevda kvickheten mellan klicken, som en av markörerna för att bedöma vilken placering den får i träfflistorna.

För att få en indikation på statusen för din webbplats kan du använda verktyget GTmetrix eller Googles eget verktyg PageSpeed Insight. Dessa verktyg genomför tester på din webbplats och mäter hur välbyggd och snabb en hemsida är.

Skapa relevant innehåll

Hur besökaren beter sig på din webbplats är en avgörande faktor för hur din webbplats rankas. En algoritm som fått stor betydelse för att mäta detta är ”avvisningsfrekvens”, det vill säga hur snabbt besökarna väljer att lämna webbplatsen istället för att stanna kvar en längre stund och surfa runt på sidan innan de, eventuellt, återgår till sökmotorn igen.

Avvisningsfrekvensen blir för Google en indikator för om innehållet på din webbplats är relevant för det som besökaren sökt. Google kommer att ge din webbplats ”en chans” att bevisa vad du går för. Om för många personer klickar på din webbplats från Google och sedan hoppar tillbaka, kommer din webbplats sakta att börja tappa placeringar. Om det motsatta sker, dvs att besökaren stannar länge på din webbplats, kommer den istället att börja klättra i ranking.

Fokusera därför på att skapa innehåll som riktiga människor faktiskt vill läsa och får nytta av. Om man inte gör det, spelar inget av det andra någon roll.

Var specifik: ett sökord eller sökfras per sida

Google bedömer egentligen inte din webbplats i sin helhet, utan de gör en enskild bedömning för varje sida på webbplatsen. För att övertyga Google om att en av dina sidor är relevant för en sökning, behöver temat som du behandlar på sidan ha ett laserfokus.

Låt säga att någon söker efter ”tomater” på Google. Din konkurrent har en hel sida som endast avhandlar allt som har med tomater att göra, medan du har en sida som pratar om grönsaker i största allmänhet där tomater bara nämns på förbifarten. Din konkurrent kommer i ett sådant läge att fånga Googles uppmärksamhet då dennes sida uppfattas som mer relevant.

För att skapa bra innehåll som optimeras utifrån Googles riktlinjer behöver du därför först bestämma dig för vad din sida ska handla om.

Därefter kan du med fördel välja ut ett, max två, sökord eller en sökfras per sida. Försök att vara så specifik som möjligt. Istället för att skriva allmänt om ”digital marknadsföring” kan du specificera vilken typ av tjänst du erbjuder: är det ”Google Ads”, ”annonser i sociala medier” eller ”SEO”? Desto mer specifik din text är, desto mer specifik information ger du till Google vilket ökar dina chanser för högre ranking.

Föregående
Föregående

SEO-strategier för 2024: Hur du ökar din synlighet online

Nästa
Nästa

Vad kostar det att köpa en hemsida 2024? Komplett köpguide